Bestel het nummer meteen via de knop rechts. Wil je graag meerdere exemplaren van dit nummer of er een andere publicatie bij bestellen? Stuur dan een mail naar philippe.vanwalleghem@onserfdeel.be.
Hoeveel diversiteit verdraagt een samenleving? François Levrau pleit voor realpolitik: de multiculturele maatschappij heeft tijd en gewenning nodig.
En hoeveel kleur verdraagt de Vlaamse kunstwereld? Erwin Jans onderzoekt hoe de superdiverse en interculturele samenleving de culturele sector verandert.
In Amsterdam is het Bijlmer Parktheater na tien jaar uitgegroeid tot een podium voor het nieuwe Nederland: samenwerking, diversiteit en vernieuwing zijn er volkomen vanzelfsprekend. En in Vlaanderen probeert de uit Irak gevluchte theatermaker Mokhallad Rasem sinds 2005 vorm te geven aan de ervaring van het vluchteling-zijn.
Koloniaal debat
Het koloniale verleden laat ons niet los: Emma De Swaef en Marc James Roels hebben met Ce magnifique gâteau! een stopmotionfilm over het Belgische kolonialisme in Congo gemaakt, waarin volgens Karin Wolfs realisme, surrealisme en absurdisme met elkaar om voorrang strijden. Ewald Vanvugt schetst dan weer het debat over de Nederlandse koloniale periode aan de hand van vier monumenten. Wat te doen met de standbeelden van omstreden figuren?
Literaire (her)ontdekkingen
Ook op literair vlak kijken we vooruit en achteruit. Wat hebben de boeken van Virginie Loveling (1836-1923) ons nog te vertellen? Veel, zo blijkt uit het essay van Wout Vlaeminck in de reeks Schrijvers die nog maar namen lijken. Niemand schrijft zo vakkundig – in een verrassend frisse stijl en met een scherp psychologisch inzicht – over kleine tragedies onder de kerktoren als de auteur van Een revolverschot.
En er is een nieuwe generatie auteurs aangetreden in de Nederlandse letteren: schrijvers met wortels in de Caraïben manifesteren zich met werk van bijzondere kwaliteit. Vanwaar komt dat succes? Waarover schrijven zij, en in welke vorm doen ze dat? Michiel van Kempen licht toe. Tussen verleden en heden in zit Willy Roggeman, een cultauteur die te boek staat als ontoegankelijk, maar die toch het (her)ontdekken waard is.
Extase
Het Brusselse Peeping Tom verovert de wereld met danstheater dat is opgebouwd uit een ongewone mix van hyperrealistische decors en fysiek surrealisme, virtuoze dansers en lokale figuranten. Mia Vaerman schreef een unheimisch portret van dit gezelschap.
De jonge kunstenaar Philip Vermeulen bouwt meeslepende machines waarin hij de ervaring van de extase wil vangen, en Roland Van Campenhout is al vijfenzeventig jaar lang de jolige flierefluiter van de rootsmuziek.
En uiteraard bevat dit nummer opnieuw een schat aan recensies, onder meer van Vallen is als vliegen van Manon Uphoff, Nachtouders van Saskia De Coster, het recente werk van Maartje Wortel en Anne Eekhout, Voorwaarts van Eva Meijer, De hoogstapelaar van Wessel te Gussinklo en nog twintig andere romans, dichtbundels, essayistische en historische titels en bloemlezingen.