Publicaties
Glimpen van het gewone leven. Over Wijvenwereld. Vrouwen in de middeleeuwse stad
1 Reacties
© National Gallery of Art, Washington
© National Gallery of Art, Washington © National Gallery of Art, Washington
Voor abonnees
geschiedenis

Glimpen van het gewone leven. Over Wijvenwereld. Vrouwen in de middeleeuwse stad

Een boek over vrouwen in de middeleeuwen, het lijkt niet bijster origineel. Toch is Wijvenwereld meer dan de moeite waard. In zeven hoofdstukken belichten vijf jonge historici facetten van het leven dat vrouwen konden leiden in laatmiddeleeuwse steden in het hertogdom Brabant. Daarbij gaan ze onder meer in op kinder- en vrouwenrechten, de partnerkeuze, het huwelijk en relaties. Daarnaast bespreken ze vrouwen in uiteenlopende maatschappelijke posities: werkende en ondernemende vrouwen, begijnen, prostituees en misdadigsters.

De auteurs wilden een bondig boek in het Nederlands samenstellen met recente inzichten over middeleeuwse vrouwen in het algemeen en hun maatschappelijke positie in Brabantse steden in het bijzonder. Tegelijk wilden ze nadrukkelijk het beeld bijstellen – voor zover dat nog leeft – dat de middeleeuwse wereld vooral een mannenwereld zou zijn geweest, waarin vrouwen slechts een ondergeschikte rol zouden hebben gespeeld. Wat het boek vooral origineel en interessant maakt, is de manier waarop zij dat doen. Ze richten hun blik niet op bekende en uitzonderlijke vrouwen, maar op het dagelijkse leven van gewone mensen uit de late middeleeuwen. Die mensen kunnen gesitueerd worden in de zogenaamde middengroepen in de steden, tussen de elite en de minstbedeelden in. De bronnen waarop de auteurs zich baseren zijn divers: verkoopakten, contracten, vonnissen, testamenten, verslagen van rechtszaken, rekeningen, enzovoort. Dat archiefmateriaal biedt, bijna op het voyeuristische af, unieke inkijkjes in talloze individuele levens en brengt de middeleeuwse stad fascinerend dichtbij.

Verder lezen?

Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.

€5/maand

€50/jaar

JefVanStaeyen

beste redactie,
Bij zo'n (fragment van een) schilderij hoort eerst de naam van de auteur en de naam van het werk (Quinten Massijs; Ongelijke liefde, ca 1525), en slechts nadien de naam van de instelling die vandaag het werk bezit en het eventueel heeft laten fotograferen. Overigens bestaat voor frontale afbeeldingen van dergelijke oude werken geen copyright.
Quinten Massijs was de kunstenaar, hij heeft de verdienste, en hij is al lang dood.

Aanmelden

Registreer je of meld je aan om een artikel te lezen of te kopen.

Belangrijk om weten


Bij aankoop van een abonnement geef je toestemming voor een automatische betaling. Je kunt dit op elk moment stopzetten door contact op te nemen met philippe.vanwalleghem@onserfdeel.be