Over wat voorbijgaat en wat blijft
Het verleden moet je kennen, maar het mag het heden niet “koloniseren”, schrijft Luc Devoldere bij het nieuwe nummer van de lage landen.
www.de-lage-landen.com
Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland
Het verleden moet je kennen, maar het mag het heden niet “koloniseren”, schrijft Luc Devoldere bij het nieuwe nummer van de lage landen.
De overheden moeten beseffen dat investeren in de eigen omroepen een hefboom vormt voor de hele media-industrie.
De gele hesjes leren ons belangrijke lessen over de kloof tussen arm en rijk en over een rechtvaardig en doeltreffend klimaatbeleid.
Mathieu Zana Etambala schreef een boek zonder polemische ambitie. Maar hij maakt wel gehakt van Leopold II en zijn Congo-beleid.
Ook de Vlamingen in Congo incarneerden het kolonialisme, en in het moederland deed de Vlaamse intellectuele elite precies hetzelfde.
Is de Congoroman ‘dat onbenullige genre’ vol ‘avonturen van paters, jagers en ambtenaren’? Het is veel meer dan dat, zo beseft de lezer van Koloniseren om te beschaven.
Wie zijn de opvallendste Belgische kunstenaars die het postkolonialisme verwerk(t)en in hun oeuvre? Een overzicht, van Marcel Broodthaers tot Otobong Nkanga.
500 jaar na Plantijns geboorte kunnen uitgevers nog altijd lessen trekken uit zijn culturele ondernemerschap.
Hoe houden we ons staande op een planeet waar de ecologische ravage onverminderd doorgaat? Lieke Marsman, Jeroen Theunissen en Dominique De Groen tonen hoe de ecologische crisis vervlochten is met een affectieve crisis.
Rapper Zwangere Guy voert in zijn rhymes een gesprek met Brussel om de stad én zichzelf beter te leren kennen.
Via Rudolphi en Rudolphi Producties zijn twee takken van een onderneming die al meer dan dertig jaar theater mogelijk maakt voor zowel gerenommeerde gezelschappen als nieuwkomers.
In haar opmerkelijke video’s zit er een constante spanning tussen wat beweegt en wat stilstaat of is stilgezet.
Wil de echte Van Gogh nu eindelijk eens opstaan?