Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland

Publicaties

Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland

's-Gravenhage - het Parijs van het noorden. Abstractie en belle peinture in de hofstad geïnspireerd door de Franse kunst, 1945-1960
0 Reacties
Voor abonnees

's-Gravenhage - het Parijs van het noorden. Abstractie en belle peinture in de hofstad geïnspireerd door de Franse kunst, 1945-1960

(Erik Slagters) Ons Erfdeel - 1986, nr 5, pp. 709-717

Dit is een artikel uit ons papieren archief. Even geduld. We scannen het voor u in

\De beeldende kunst was tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland geïsoleerd geraakt. Na de bevrijding zochten de kunstenaars weer aansluiting bij de actualiteit en zij reisden naar Parijs, dat gold als het Mekka van de moderne kunst.\" De auteur gaat in op de wisselwerking tussen het Parijse kunstenaarsmilieu en dat in Nederland. Tot nu toe werd vooral aandacht besteed aan de Cobragroep, maar ook in Den Haag ondergingen een aantal - tamelijk geïsoleerde - kunstenaars de invloed. De auteur belicht het werk van een aantal van hen, waaronder dat van Jaap Nanninga, Willem Hussem, Co Westerik en Piet Ouborg."

Verder lezen?

Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.

€3

€4/maand

€40/jaar

Aanmelden

Registreer je of meld je aan om een artikel te lezen of te kopen.

Sorry

Je bezoekt deze website via een openbaar account.
Je kunt alle artikelen lezen, maar geen producten kopen.

Belangrijk om weten


Bij aankoop van een abonnement geef je toestemming voor een automatische herabonnering. Je kunt dit op elk moment stopzetten door contact op te nemen met emma.reynaert@onserfdeel.be.