kunst
Een victoriaanse “arbiter elegantiae”. De schilderijen van Sir Lawrence Alma-Tadema
(Luc Devoldere) ONS ERFDEEL – 2016, NR 4, PP. 14-23
Sir Lawrence Alma-Tadema is de geschiedenis ingegaan als de haarscherpe schilder van marmer (Simply…marbleous) en het blauw van de mediterrane lucht en zee. Hij had op zijn huwelijksreis in 1863 in Pompeï en het Museum van Napels de Romeinse huisinterieurs en decoratie bestudeerd en gaf die perfect weer in zijn verbeelding van een Oudheid die er als een elegant, Victoriaans upperclass Engeland uitzag, met dames in hun intieme omgeving, in patricisch ennui, langoureus turend naar een onbestemd punt. Zijn Oudheid was niet die van de romantische, met lover gedrapeerde ruïnes van Piranesi, maar die van de archeologische ontdekkingen. Ze beïnvloedde de enscenering van cineasten in Hollywood van D.W. Griffith met Intolerance (1916), Cecil B. De Mille met Cleopatra (1934) tot Gladiator (2000) en Exodus (2014) van Ridley Scott.
Tadema hield in zijn archieven foto’s van voorwerpen en artefacten per thema samen maar aarzelde niet om stijlen en objecten uit verschillende periodes samen te brengen op doek als dat beter uitkwam voor de compositie. De details zijn dus historisch accuraat, maar de assemblage is een bewuste constructie. Zijn behandeling van de geschiedenis is wellicht het best te vergelijken met wat Marguerite Yourcenar zegt over de historische roman: “Quoi qu’on fasse, on reconstruit toujours le monument à sa manière. Mais c’est déjà beaucoup de n’employer que des pierres authentiques.”
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden