Tien jaar deSingel. Internationaal kunstencentrum in Antwerpen
(Jef de Roeck) Ons Erfdeel - 1991, nr 1, pp. 95-100
Toen het gebouw van deSingel in 1973 geconcipieerd werd, lag het in de bedoeling om er een cultureel centrum met een sociaal-culturele visie van te maken. Met de komst van Frie Leysen in 1979, en haar programmatie vanaf 1983, zou het concept drastisch veranderen: deSingel werd een kunstencentrum dat een artistieke visie had en dat een podium bood voor vernieuwend theater en voor de danskunst. Een kinder- en jongerenprogramma werd uitgewerkt en het muziekprogramma was uitgesproken hedendaags, hoewel ook de oudere muziek aan bod kon komen. Bovendien maakten tentoonstellingen over architectuur deSingel tot het enige forum voor hedendaagse architectuur. Nergens in Nederland of België is een artistieke activiteit van deze omvang in één huis zo coherent, consequent en continu doorgezet.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden