Nadenken over hedendaagse kunst
(Ludo Bekkers) Ons Erfdeel - 1992, nr 1, pp. 105-111
Beschouwingen bij de 9de Documenta in Kassel, die geleid wordt door de Vlaamse museumconservator Jan Hoet. De auteur schetst kort de geschiedenis en de oorspronkelijke doelstelling van Documenta, licht de methode toe volgens welke ze wordt georganiseerd en de gevaren die daaraan verbonden zijn, en staat daarna stil bij de keuze van Jan Hoet voor de jongste editie. De reputatie en de verdiensten van de conservator worden op een rijtje gezet - met de realisatie van de tentoonstelling \Chambres d'Amis\" als een van de hoogtepunten in zijn Gentse carrière - maar er wordt ook uitgebreid ingegaan op de flamboyante, impulsieve kanten van zijn karakter, die het zijn tegenstanders gemakkelijk hebben gemaakt hem te bekritiseren. Tot slot bespreekt de auteur nog twee publicaties waarin de visie van Jan Hoet aan bod komt, een derde die de tegenstem van Frans Boenders laat horen, en hij geeft uitleg bij die discussie tussen twee antipoden. Mark van Dyck, Dorian van der Brempt, \"Monologen met Jan Hoet\", Kritak, Leuven, 1989. Jan Hoet, \"Op weg naar Documenta IX\", Davidsfonds, Leuven/Kredietbank, Brussel, 1991. Frans Boenders, \"Kunst zonder kader. Museum zonder hoed\", Kritak, Leuven, 1991."
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden