kunst
DE TOEKOMST IS NU. Europa verbeeld door Thomas Bellinck en Filip Berte
(Evelyne Coussens) Ons Erfdeel – 2014, nr 3, pp. 88-95
Dat de Europese constructie, gefundeerd op een naoorlogs verlangen naar vredevolle samenwerking, leidt tot de heropleving van nationalistische reflexen, is een realiteit die paradoxaal aandoet. Wat er onderweg is misgegaan, is een vraag voor politicologen en politieke filosofen – kunstenaars voelen zich vooral aangetrokken tot de tragiek van een verloren utopie. Twee opvallende projecten richtten zich in 2013 op de Europese identiteitscrisis en de vraag naar een toekomst voor het Europese project.
Theatermaker Thomas Bellinck kwam met een Domo de Eŭropa Historio en Ekzilo; een “Huis van de Europese Geschiedenis in Ballingschap”. Op een boogscheut van het Europees Parlement, in een leegstaand schooltje in de Kloktorenstraat, leidde hij zijn bezoekers door een nostalgisch museum van de toekomst.
Het project van architect en beeldend kunstenaar Filip Berte is House of Eutopia, een installatie van vijf kamers gevuld met films, foto’s, schilderijen, maquettes, kijkdozen… Elke kamer confronteert de bezoeker met een “grensproblematiek” in de breedste zin van het woord.
Opvallend is dat beide werken ruimtes zijn, fysieke plekken van reflectie, waar de toeschouwer moet binnengaan, alleen. Op het moment dat de bezoeker beslist de ruimte te betreden, levert hij zich over aan de vragen van Bellinck en Berte. Onontkoombaar.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden