Roger Raveel in BOZAR: een kunstenaar tegen de stroom in
De tentoonstelling in Brussel geeft Raveel de eer die hem toekomt: hij was een grote naoorlogse kunstenaar met een nieuwe beeldtaal, ergens halverwege tussen figuratie en abstractie.
www.de-lage-landen.com
Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland
De Vlaamse schilder Roger Raveel zou in 2021 zijn 100ste verjaardag vieren. Naar aanleiding daarvan brengen we in dit dossier al onze stukken over deze belangrijke naoorlogse kunstenaar samen.
De tentoonstelling in Brussel geeft Raveel de eer die hem toekomt: hij was een grote naoorlogse kunstenaar met een nieuwe beeldtaal, ergens halverwege tussen figuratie en abstractie.
Roger Raveel zou in 2021 zijn 100ste verjaardag vieren. BOZAR brengt in dit herdenkingsjaar uitgebreid hommage aan de kunstenaar met een zeer compleet overzicht van zijn oeuvre.
Bespreking van de ontwikkeling in het werk van Roger Raveel, naar aanleiding van zijn zeventigste verjaardag. De nadruk ligt op de wandschilderijen - een vergelijking wordt gemaakt tussen de Beerveldse (1966) en de Oostendse (1990) - omdat daarin Raveels visie op de schilderkunst het best wordt uitgedrukt. Raveel zelf heeft steeds gesteld dat hij in zijn kunst geen deelproblemen wil analyseren, maar dat hij een kunst wil maken die zo volledig mogelijk is en die een genuanceerde synthese geeft. Hij wil de omgeving betrekken in zijn werk en wil via het kijken tot een dieper inzicht komen. De ontwikkeling in zijn werk kan omschreven worden als een proces van verinnerlijking van die visie.
Bespreking en evaluatie van het R. Raveel-museum in Machelen. De Duitse architectjournalist is zeer enthousiast over de architectuur van Stéphane Beel en over de inplanting van het museum in het dorp Machelen.
In de reeks “Het oog van de dichter” bespreekt Anton Korteweg gedichten die op een schilderij zijn gebaseerd. Deze zeventiende aflevering handelt over ‘Vader & velo’ van Charlotte Mutsaers, geïnspireerd op Vader op fietstocht van Roger Raveel.
Over Roger Raveel en Etienne Elias.
Recensie van: Hugo Claus & Simon Vinkenoog, “Laat nooit deze brief aan iemand lezen.” De briefwisseling tussen Hugo Claus en Simon Vinkenoog, 1951-1956, De Bezige Bij, Amsterdam, 2008, 495 p. Samengesteld door Georges Wildemeersch. Hugo Claus & Roger Raveel, Brieven 1947-1962, Ludion, Gent, 2007, 395 p.
In 2006 vierde de Vlaamse schilder Roger Raveel zijn vijfentachtigste verjaardag. Naar aanleiding daarvan verschenen twee publicaties over zijn oeuvre. Peter van der Meijden bespreekt ze in dit artikel. Recensie van: Carlos Alleene, Roger Raveel. “Een verschrikkelijk mooi leven”, De Muyter, Deinze, 2006, 720 p.; Marc Ruyters, Roger Raveel en de Nieuwe Visie, Snoeck, Gent, 2006, 455 p.
Naar aanleiding van de retrospectieve in Haarlem en in het Noordbrabants Museum in Den Bosch.
Kunstwerken kunnen zo'n indruk maken dat ze je jaren bijblijven. Dit geldt in het bijzonder voor het werk van de Belgische schilder Roger Raveel, die de alledaagse werkelijkheid onderzoekt.
Nog vóór Jasper Johns zijn ‘Flags’ en ‘Targets’ schilderde, nog vóór Robert Rauschenberg zijn ‘combine-paintings’ maakte en Dante illustreerde, nog vóór Claes Oldenburg zijn ‘soft typewriter’ en zijn ‘eetwinkels’ demonstreerde, en Roy Lichtenstein zijn strip-closeups, was er in Vlaanderen al iemand die kapstokken schilderde, betonplaten en betonpalen, Roger Raveel.
In Machelen aan de Leie, de geboorteplaats van Roger Raveel, heeft de kunstenaar van het interieur van een kapel een \totaalkunstwerk\" gemaakt."
Het oeuvre van Roger Raveel vertoont een zeer grote diversiteit. Een diversiteit die kenmerkend kan worden genoemd voor de totaliteit van zijn visie.