De roep van de kievit
In het uitgelichte dossier van de lage landen 2-2021 richten we ons vanuit helikopterperspectief op het platteland in Nederland en België. Achter dat thema blijkt een veelvoud aan problematieken schuil te gaan.
www.de-lage-landen.com
Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland
Het platteland in Nederland en Vlaanderen: is dat de kortste afstand tussen twee steden? Een wat achtergebleven buitengebied waar we niet goed raad mee weten? Of biedt het platteland juist talloze mogelijkheden om de grote kwesties van onze tijd aan te pakken – van verantwoord wonen tot duurzame landbouw? Die vragen staan centraal in dit themadossier.
In het uitgelichte dossier van de lage landen 2-2021 richten we ons vanuit helikopterperspectief op het platteland in Nederland en België. Achter dat thema blijkt een veelvoud aan problematieken schuil te gaan.
De grote boerenbetoging was het eindpunt van een tijd waarin de landbouw nog kleinschalig en gemengd was. En ze markeerde de overgang naar een productiegerichte en op technologie gebaseerde landbouw.
Ons beeld van het platteland ontstaat nog te vaak vanuit een stedelijk perspectief, vindt cultureel antropologe Anne-Goaitske Breteler.
Waarom is het geromantiseerde en geïdealiseerde beeld van het Nederlandse platteland zo hardnekkig? En wat zijn de gevolgen ervan?
Exclusieve voorpublicatie uit het boek Onder de kerktoren. Waarom Vlaamse dorpen toekomst hebben van de jonge journalist Jasper Van Loy.
Van 14 tot en met 17 oktober vindt in Oostende het Festival van de Architectuur plaats, met als thema ‘In transit’, of de grote verschuivingen in de maatschappij en de ruimtelijke dimensie daarvan. Een voorbeeld is de kwestie: hoe te bouwen op het platteland?
Noemt de ene landbouwers ‘authentiek’, dan vindt de ander hen ‘conservatief’. Wat verklaart die eeuwige schommelbeweging?
Vandaag zijn planten in onze woning een vanzelfsprekendheid, maar die gewoonte gaat minder ver terug dan we denken: pas in de negentiende eeuw kwam er stapsgewijs groen in huis.
Schilder en historicus Koen Broucke wandelt door de beeldende kunsten van de Lage Landen en stelt vast: gold het landschap tot voor kort als verdacht, dan is het nu weer overal aanwezig.