Groots en meeslepend, maar wel in mineur. ‘Mélodie d’amour’ van Margriet de Moor
Voor de lezer is het alsof hij de levens in deze verhalenbundel vanuit een heerlijk lichte schoudercamera mee mag bekijken.
www.de-lage-landen.com
Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland
Op 21 november 2021 is Margriet de Moor tachtig geworden. Hier verzamelen we alle stukken uit ons archief over de schrijfster die in 1991 doorbrak met Eerst grijs dan wit dan blauw. Andere bekende titels van haar zijn: Kreutzersonate, De verdronkene en De schilder en het meisje. Haar werk, met als rode draad het ongerijmde in het leven, is in 24 talen vertaald.
Foto © John Foley-Opale-Leemage
Voor de lezer is het alsof hij de levens in deze verhalenbundel vanuit een heerlijk lichte schoudercamera mee mag bekijken.
‘‘Van vogels en mensen’ is op zijn best een onderhoudende geschiedenis. Wie meer van literatuur verlangt, is aan het verkeerde adres’, schrijft G.F.H. Raat.
De manier waarop De Moor oeroude thema’s nieuw leven kan inblazen, blijft ook bekoren in ‘De schilder en het meisje’ (2010).
Deze roman is ‘zowel memorabel in zijn dramatiek als in zijn sobere, gevoelige en bij momenten poëtische realisme’, schrijft Johan de Haes.
Bespreking van het vroege werk van De Moor: haar debuutroman ‘Eerst grijs dan wit dan blauw’ (1991) en de twee voorafgaande verhalenbundels.
Naar aanleiding van De Moors roman ‘Kreutzersonate’ gaat de auteur na wie Kreutzer was en wat de betekenis is van deze Kreutzersonate.
‘De virtuoos’ beschrijft de liefde van de vertelster voor de gevierde zanger Gasparo Conti, die op elfjarige leeftijd gecastreerd werd om zijn stem niet verloren te laten gaan.