De ingewikkelde speurtocht naar archieven
Sylvia Van Peteghem maakt voor ons een keuze uit de collectie van de Gentse universiteitsbibliotheek. In aflevering vijf gaat ze na hoe sommige archieven in de Boekentoren zijn aanbeland.
www.de-lage-landen.com
Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland
Sylvia Van Peteghem was als hoofdbibliothecaris van de Gentse Boekentoren de eerste vrouw die aan het hoofd stond van een universiteitsbibliotheek in België. Op 1 april 2020 ging ze met pensioen. De redactie vroeg haar een kleine keuze te maken uit de collectie van de bibliotheek. Het zijn boeken waarvan zij trots is dat ze tot die collectie behoren en waarvan ze vindt dat een ruimer publiek ze zou moeten kennen.
Sylvia Van Peteghem maakt voor ons een keuze uit de collectie van de Gentse universiteitsbibliotheek. In aflevering vijf gaat ze na hoe sommige archieven in de Boekentoren zijn aanbeland.
Sylvia Van Peteghem was als hoofdbibliothecaris van de Gentse Boekentoren de eerste vrouw die aan het hoofd stond van een universiteitsbibliotheek in België. De redactie vroeg haar een kleine keuze te maken uit de collectie van de bibliotheek. Aflevering vier gaat over Jean Massart die planten en landschappen bestudeert, samen met een ezel.
Sylvia Van Peteghem maakt een persoonlijke keuze uit de collectie van de Gentse Boekentoren. In deze derde aflevering heeft ze het over de originele plannen van de toren.
Sylvia Van Peteghem was als hoofdbibliothecaris van de Gentse Boekentoren de eerste vrouw die aan het hoofd stond van een universiteitsbibliotheek in België. Op 1 april 2020 ging ze met pensioen. De redactie vroeg haar een kleine keuze te maken uit de collectie van de bibliotheek. Het zijn publicaties waarvan zij trots is dat ze tot die collectie behoren en waarvan ze vindt dat een ruimer publiek ze zou moeten kennen. Aflevering twee: over een collectie die eigenlijk over alles gaat, maar vooral over Gent.
Sylvia Van Peteghem ging pas met pensioen als hoofdbibliothecaris van de Gentse Boekentoren. Uit die collectie kiest ze werken die een ruimer publiek verdienen. Deel één: de dagboeken van Alida Wynanda Sanders van Loo.