literatuur
kunst
Weertje of geen weertje, lees een Zwart Beertje. Dick Bruna als vormgever van de legendarische pocketreeks
(Dirk Leyman) ONS ERFDEEL – 2017, NR 4, PP. 90-98
Diepe rouw en een mateloos respect: dat viel Dick Bruna te beurt toen hij in februari 2017 op 89-jarige leeftijd in zijn geliefde stad Utrecht overleed. De schepper en tekenaar van Nijntje en beer Boris was uitgegroeid tot een Nederlands icoon, dat zich ondanks zijn wereldroem altijd minzaam en bescheiden opstelde. “Dick Bruna liet zich niet gek maken. In zijn werk kreeg het kleinste detail betekenis. Hij had de overdaad niet nodig”, vertelde Joost Swarte aan dagblad Trouw. Het slimme, rustige konijn met het kruismondje beleefde een nooit geziene heropleving. En de nalatenschap van Bruna werd overvloedig gewikt en gewogen. Eén aspect van zijn oeuvre raakte daarbij enigszins ondergesneeuwd: tussen 1955 en 1971 maakte Bruna ruim tweeduizend boekomslagen voor de Zwarte Beertjes-reeks van zijn vader-uitgever A.W. Bruna. Paradepaarden Ian Fleming en Georges Simenon én vergeten detective-iconen als Havank, The Saint en Peter Cheyney kregen tot in detail uitgewerkte hoezen en bereikten miljoenenoplagen. Als grafische hoogstandjes imponeren ze nog steeds én trekken ze tot in Japan, waar Nijntje sowieso populair is, drommen verzamelaars. Waarin schuilt de kracht en de onverslijtbaarheid van de Bruna-covers?
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden