Publicaties
VERTREKKEN VAN HET RAADSEL, NOOIT AANKOMEN. Het oeuvre van Frank Westerman
0 Reacties
Voor abonnees
literatuur

VERTREKKEN VAN HET RAADSEL, NOOIT AANKOMEN. Het oeuvre van Frank Westerman

(Tomas Vanheste) Ons Erfdeel – 2015, nr 1, pp. 36-41

Dit is een artikel uit ons papieren archief

Niet zelden zijn de eerste albums van muziekbands de spannendste. Het debuut heeft een rauwe kracht. Het eerste licht van alle sterren die zullen fonkelen in dit muzikale universum is al te ontwaren. Later werk mag winnen aan technische beheersing, compositorische verfijning en muzikale diepte, het verliest aan energie en oorspronkelijkheid. Na die explosieve eersteling mag er nog heel veel moois volgen, langzamerhand komt er ook een zweem van voorspelbaarheid over het werk te hangen. Alsof je het recept al kent.

Iets dergelijks valt evengoed te beweren over sommige literaire oeuvres. Ergens, gelukkig niet helemaal, geldt het voor dat van Frank Westerman (Meppel, 1964). In twintig jaar tijd heeft de Nederlandse grootmeester van de literaire non-fictie een rijk en gevarieerd oeuvre bij elkaar geschreven. Zijn laatste grote boek, Stikvallei (2013), is zonder meer een hoogtepunt. Toch stemt zijn debuut De brug over de Tara (1994) weemoedig. Het is het enige van Westermans werken dat niet langer in druk is en alleen nog antiquarisch is te verkrijgen. Wellicht is dat te wijten aan het feit dat het iets gedateerds heeft omdat het is geschreven tijdens de oorlog in ex-Joegoslavië, nog voor het drama van Srebrenica zich voltrok en de vrede van Dayton werd getekend. Wie een zuinige aard heeft, kan ook zeggen dat het niet echt een mooi gecomponeerd boek is, eerder een collectie journalistieke reportages. Het mag allemaal waar zijn, De brug over de Tara is en blijft een parel.

In zijn eerste boek oefent Westerman met de methodes die hij later ook zal beproeven. Menigmaal heeft een boek van Westermans hand een raadselachtige kwestie als vertrekpunt voor een journalistieke zoektocht. Westerman is uit het beste journalistieke hout gesneden. Maar bij de journalistieke zoektocht naar de feiten die het raadsel kunnen oplossen blijft het nimmer. Westermans speurwerk staat altijd in het teken van maatschappelijke, soms haast filosofische vragen.

"

Verder lezen?

Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.

€5/maand

€50/jaar

Aanmelden

Registreer je of meld je aan om een artikel te lezen of te kopen.

Belangrijk om weten


Bij aankoop van een abonnement geef je toestemming voor een automatische betaling. Je kunt dit op elk moment stopzetten door contact op te nemen met philippe.vanwalleghem@onserfdeel.be