kunst
Tussentijd. Het (zelf)beeldonderzoek van Jeroen Eisinga
(Frank van der Ploeg) Ons Erfdeel - 2012, nr 1, pp. 114-117
Zoals een figuratief schilderij een snapshot kan lijken, zo ook kan het medium film worden gebruikt om scènes te tonen zonder begin of einde. Filmer Jeroen Eisinga (°1966, Delft) is er vaak op uit om zo'n proces te tonen, een gebeurtenis met kop noch staart. Niet zelden speelt de kunstenaar zelf de hoofdrol in gefingeerde scènes uit het dagelijkse leven. Een tweede thema is zijn omgang met voyeurisme. De kijker kijkt, maar kan niets doen om in te grijpen in het getoonde. Het Stedelijk Museum Schiedam toont acht werken van Jeroen Eisinga, zeven films en één foto. Het is een dwarsdoorsnede uit zijn oeuvre. Vroeg werk, één à twee films uit de tussentijd en het recentelijk voltooide en nu al spraakmakende Springtime.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden