kunst
Theater voor de volgende ochtend. Het werk van Laura van Dolron
(Evelyne Coussens) Ons Erfdeel - 2012, nr 3, pp. 126-128
Van Dolron maakt theater politiek op elk niveau. De politieke lading schuilt in de afwezigheid van decor, in het antiautoritaire werkproces maar vooral in de keuze om van het toneel geen spiegelpaleis te maken. De theaterzaal is een plaats is waar zo authentiek mogelijk gesproken moet worden. In het dagelijkse leven gebeurt dat zelden, aldus Van Dolron. Van Dolrons geest en pen werken dialectisch. Er is geen vooropgesteld inhoudelijk betoog: de ene voorstelling lokt de andere uit, als een reeks filosofische vragen en antwoorden die opnieuw vragen genereren. Maar de dialectiek staat niet stil: de laatste jaren heeft zich een merkbare verschuiving voorgedaan in Van Dolrons voorstellingen. In Sartre zegt sorry (2009) rekent Van Dolron af met de filosoof die volgens haar verantwoordelijk is voor de postmoderne lamheid van haar generatie. Tegenover die bijtende analyse staat Wat nodig is(2011), waarin Van Dolron oplossingen probeert te formuleren voor dit verwoestende nihilisme.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden