kunst
STEVIG IN DE TRADITIE. De nieuwste generatie mediakunstenaars in filmmuseum EYE
(Edo Dijksterhuis) ONS ERFDEEL – 2016, NR 2, PP. 126-128
Wie in november 2015 de open dagen van de Rijksakademie in Amsterdam bezocht, liep van het ene verduisterde atelier naar het volgende. Overal beamers, schermen en monitors. Meer dan de helft van de residents presenteerde zich met bewegend beeld. En het is niet veel anders bij de overige academies. Videocamera en editing software zijn het potlood en schetsblok van de huidige generatie kunstenaars. Apparatuur is betaalbaar en makkelijk te bedienen. Bovendien zijn films – anders dan een schilderij of sculptuur, die een fysieke tentoonstellingsplek behoeven – met één druk op de knop op Ubuweb, Vimeo of YouTube te zetten, zichtbaar voor een wereldwijd publiek. Dat maakt het medium alleen maar populairder.
Het is dan ook te hopen dat Close-Up – A New Generation of Film and Video Artists in the Netherlands de eerste is van een reeks. Deze overzichtstentoonstelling in het Amsterdamse filmmuseum EYE schetst een stand van zaken, maar is onvermijdelijk onvolledig. Emma van der Put, Roderick Hietbrink, Riley Harmon, Sarah Carlier – het is een kleine greep uit het aanbod jonge, belangwekkende videokunstenaars die actief zijn in Nederland, maar niet te zien zijn in EYE. En de kwalitatief hoogwaardige aanwas is groot, groot genoeg om bijvoorbeeld iedere twee jaar een dergelijke vlootschouw te organiseren.
"
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden