Publicaties
‘Mandi‘, het adieu van Kris Martin
0 Reacties
© Kris Martin en Sean Kelly, New York, foto Jason Wyche, New York
© Kris Martin en Sean Kelly, New York, foto Jason Wyche, New York © Kris Martin en Sean Kelly, New York, foto Jason Wyche, New York
kunst

‘Mandi‘, het adieu van Kris Martin

(Lieven Van den Abeele) Ons Erfdeel – 2013, nr 3, pp. 114-116

Dit is een artikel uit ons papieren archief

Het centrale thema in het oeuvre van Kris Martin is dat van de tijd en bij uitbreiding ook dat van temporaliteit en eeuwigheid, onsterfelijkheid en herinnering, leven en dood. En aangezien de tijd een relatief begrip blijft, beweegt Kris Martin zich probleemloos tussen romantiek en modernisme, tussen conceptuele kunst en minimalisme, tussen appropriation en readymade.

In het oeuvre van Kris Martin speelt ook De idioot van Dostojevski een belangrijke rol. Een idioot is iemand die onwetend is, maar het woord wordt ook gebruikt in de betekenis van eigenaardig of bijzonder, eenvoudig en onschuldig. Een idioot is iemand die geen professionele kennis heeft, maar wel over een intuïtieve intelligentie beschikt. Als kunstenaar is Kris Martin dan ook autodidact. Hij kreeg een opleiding als architect en heeft verschillende jaren in de praktijk gestaan, tot op het moment dat hij, zoals de idioot, van het disfunctioneren zijn beroep maakte. En met succes. Terwijl hij in België amper bekend was, stelde hij bij het begin van de eenentwintigste eeuw tentoon in belangrijke buitenlandse galeries en musea.

Aanmelden

Registreer je of meld je aan om een artikel te lezen of te kopen.

Sorry

Je bezoekt deze website via een openbaar account.
Je kunt alle artikelen lezen, maar geen producten kopen.

Belangrijk om weten


Bij aankoop van een abonnement geef je toestemming voor een automatische herabonnering. Je kunt dit op elk moment stopzetten door contact op te nemen met philippe.vanwalleghem@onserfdeel.be.