kunst
HET ZIJDELINGSE KIJKEN VAN KARIN BORGHOUTS
(Patrick Auwelaert) Ons Erfdeel – 2014, nr 2, pp. 120-122
Net zoals de Limburgse schilder Koen van den Broek op zijn schilderij Twin Peaks (2000) niet het adembenemende panorama op San Francisco schildert dat vanaf het uitkijkpunt op één van de twee Twin Peaks-heuvels te zien is, maar wel de weg ernaartoe, zo ook fotografeert Karin Borghouts (°1959). Door bijvoorbeeld niet een uitkijkpunt maar de weg ernaartoe te fotograferen (Saga, Japan, 2005), zeggen Borghouts’ foto’s ook iets over de mensen. Een menselijke ingreep in het landschap vindt Borghouts interessant om te fotograferen, omdat ze daarmee niet alleen iets uitdrukt over het absurde, het onvolkomene en het puur menselijke, maar ook iets over de manipulatie en constructie van een landschap om mensen te misleiden. Bij de verleidelijkheid van Borghouts’ steevast stijlvolle foto’s schuilt een addertje onder het gras: de fotograaf wil er de toeschouwers mee op het verkeerde been zetten en hen doen twijfelen aan wat ze zien. Het zijn foto’s met een dubbele bodem.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden