Publicaties
Een analyse van de moderne Nederlandse film
0 Reacties
Voor abonnees

Een analyse van de moderne Nederlandse film

(D. Ouwendijk) Ons Erfdeel - 1973, nr 3, pp. 13-26

Dit is een artikel uit ons papieren archief. Even geduld. We scannen het voor u in

De oorzaak voor het uitblijven van een geregelde productie van Nederlandse speelfilms ligt in \het manko in het Nederlandse verbeeldingsleven\". Na een blik op de Amsterdamse Filmacademie en het subsidiebeleid van CRM, wordt gehandeld over de machteloosheid en gebrek aan eenvoud bij de nieuwe filmers als Charles Huguenot van der Linden (Die kleine wereld), René Daalder (De blanke slavin); over de seksgolf met Jan Wolkers' \"Turks fruit\" door het duo [Paul] Verhoeven en [Rob] Houwer, \"Blue Movie\" van het duo Pim de la Parra en Wim Verstappen. Toch \"zijn er enkele hoopgevende aanwijzingen dat er zich buiten het commerciële om een Nederlandse echt dramatische filmkunst aan het ontwikkelen is\" zoals blijkt uit het werk van Johan van der Keuken, Georges Sluizer, Adriaan Ditvoorst, Nikolaï van der Heyde. Ook het werk van Bert Haanstra komt ter sprake."

Verder lezen?

Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.

€4/maand

€40/jaar

Aanmelden

Registreer je of meld je aan om een artikel te lezen of te kopen.

Sorry

Je bezoekt deze website via een openbaar account.
Je kunt alle artikelen lezen, maar geen producten kopen.

Belangrijk om weten


Bij aankoop van een abonnement geef je toestemming voor een automatische herabonnering. Je kunt dit op elk moment stopzetten door contact op te nemen met philippe.vanwalleghem@onserfdeel.be.