kunst
DE WERELD OP HET TONEEL BRENGEN. Het paradocumentaire theater van Thomas Bellinck
(Mia Vaerman) Ons Erfdeel – 2015, nr 3, pp. 130-133
Het historisch documentair theater van Thomas Bellinck toont een bijzondere maatschappelijke betrokkenheid van zijn maker. In elke nieuwe voorstelling diept Bellinck een heikele problematiek minutieus uit, waarna hij haar in een theatrale beeldtaal giet die de ernst ervan relativeert. Beelden vormen het tegengewicht voor zijn cerebrale gewoel. In zijn laatste voorstelling, Memento Park, zit het publiek te gieren om de herdenking van de Eerste Wereldoorlog en hoe die toeristisch wordt uitgebuit – van chocoladehelmpjes tot opnieuw aangeplante poppy fields die maar niet willen ontkiemen. Maar het gelach stokt abrupt, als het oudmodische marketingteam zich verslikt in de Vlaamse collaboratie. Thomas Bellinck schuwt het belerende in zijn sociale observaties, maar peutert zonder gêne in gevoelige details.
Oorlog, revolutie, executiemethodes, een aanslag, de dreigende ondergang van de Europese Unie, herdenkings- en wapenindustrie: Bellinck maakt theater over thema’s die de wereld kwellen. Met zijn gezelschap Steigeisen (opgericht met acteur en studiegenoot Jeroen Van der Ven), maar tussendoor ook alleen, creëert hij doodernstige voorstellingen die gek genoeg licht zijn van toon. Cynisch soms wel, maar toch verteerbaar. Misschien lukt hem dat omdat hij niet met alle geweld de (harde) werkelijkheid wil vertellen, maar vooral vragen stelt.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden