De Muze als Motor. Beeldende kunst en de ontwikkeling van het moderne Brabant, 1796-1996
(Frans Oudejans) Ons Erfdeel - 1997, nr 1, pp. 127-130
Kunnen wij gerechtvaardigd spreken van Brabantse kunst of gaat het in werkelijkheid om niets anders dan kunst in Brabant? Deze vraag, die al jaren wordt gesteld, klinkt sinds kort met veel meer kracht. Brabant, dat is in dit geval Noord-Brabant, de Nederlandse provincie die 200 jaar geleden evenwaardig werd verklaard aan de rest van het land. Dank zij dit eeuwfeest is een oud plan gerealiseerd: een tentoonstelling van kunst die het gewest in de twee eeuwen voortbracht. De megatentoonstelling van vier musea in de belangrijkste steden - Noordbrabants Museum, Den Bosch; De Beyerd, Breda; Van Abbe, Eindhoven; De Pont, Tilburg - ging vergezeld van de uitgave van twee grote en luxueus uitgevoerde boeken, die samen een uitstekende indruk geven van waartoe Noord-Brabant in staat is geweest: De Muze als Motor. Daarom klinkt nu alom de vraag wat Brabantse kunst precies is. Met er aan gekoppeld opeens een tweede vraag: is de muze werkelijk wel een motor geweest of heeft ze eerder geprofiteerd van motorische ontwikkelingen?
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden