Continuïteit en verandering. Recente architectuur van Herman Hertzberger
(Hans Ibelings) Ons Erfdeel -1997, nr 1, pp. 66-71
De afgelopen jaren heeft het werk van architect Herman Hertzberger (Amsterdam 1932) een snelle ontwikkeling doorgemaakt, waarvan het Chassétheater in Breda (1992-1995) voorlopig het hoogtepunt is. Op het eerste gezicht is dit theater waar alle ruimten zijn samengevoegd onder een groot golvend dak ver verwijderd van het werk dat Hertzberger sinds het begin van de jaren zestig tot stand heeft gebracht en waarvan het kantoorgebouw voor Centraal Beheer in Apeldoorn (1968-1972) het beroemdste is. Jarenlang vormde ieder nieuw ontwerp telkens een logische stap ten opzichte van het vorige, waardoor een oeuvre is ontstaan met een grote samenhang. Die coherentie lijkt nu verdwenen, maar dat is slechts schijn. Al heeft Hertzberger het structuralistische idioom waarin de herhaling en schakeling van gelijke vormen leidend beginsel was, achter zich gelaten, ook met zijn aanmerkelijk vrijere vormen en composities bouwt hij nog steeds voort op zijn eerder werk. Bovendien geeft het recente werk van Hertzberger met terugwerkende kracht een andere betekenis aan elementen die de afgelopen jaren hun intrede hebben gedaan in zijn architectuur.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden